Filtr cząstek stałych FAP – jak dbać o filtr FAP, jak regenerować, czy można wyciąć

Filtr cząsteczek stałych – w skrócie FAP – którego zadaniem jest oczyszczanie spalin z sadzy pojawia się we wszystkich pojazdach z silnikami wysokoprężnymi. Sam podzespół uważany jest przez wielu mechaników jako jeden z najbardziej kłopotliwych podzespołów współczesnych autach z silnikami diesla. Odpowiadamy na pytania jak dbać o filtr FAP? Jak regenerować filtr FAP? Czy filtr FAP można wymieniać? Czy można wyciąć filtr FAP?

Silniki diesla emitują wiele zanieczyszczeń. Stosowanie filtrów FAP stało się koniecznością ze względu na to, że tylko on jest w stanie usunąć do 90% zanieczyszczeń wydobywających się ze spalin. Producenci francuscy postanowili zastosować w swoich autach filtry FP, tzw. mokre. Na rynku są również dostępne filtry DPF tzw. suche. Filtr FAP w stosunku do DPF wymaga stosowania płynnego środka, którego zadaniem jest obniżać temperaturę samozapłonu sadzy. Dodatkowo jest to część eksploatacyjna, który od czasu do czasu wymaga wymiany. DPF w założeniu miał być częścią bezobsługową, która miała wystarczyć na cały okres użytkowania auta. W efekcie DPF podobnie jak FAP wymaga serwisu.

Jak dbać o filtr FAP?

Sam filtr wymaga wymiany po około 150 tyś. km przebiegu. Jego niewłaściwa eksploatacja może jednak prowadzić do szybszego uszkodzenia. Najważniejsze jest to, aby pamiętać o systematycznym uzupełnianiu poziomu płynu katalitycznego. Należy też starać się o to, aby jak najrzadziej doprowadzać do tego, że w naszym aucie zapali się kontrolka rezerwy paliwa. Dzięki temu komputer jest w stanie odpowiednie dawkować płyn katalityczny. Należy również pamiętać o tym, że pod żadnym pozorem nie wolno przerywać procesu regeneracji aktywnej. Odcięcie zapłonu podczas regeneracji może doprowadzić do zapchania się filtra FAP. Osoby z ciężką nogą powinny ograniczyć gwałtownie przyśpieszanie z niskich obrotów, ponieważ wtedy powstaje duża ilość sadzy.

Jak regenerować filtr FAP?

Gdy nasz filtr cząsteczek FAP ulegnie awarii mamy wtedy dwa wyjścia. Pierwsze z nich to wymiana filtra na nowy. Koszt takiego zabiegu to około 4000 zł (bez robocizny). Druga opcja jest znacznie bardziej optymalna dla naszego portfela – to regeneracja. Obecnie wyróżniamy trzy metody regeneracji filtra FAP: w trybie wypalenia serwisowego w warsztacie, za pomocą środków chemicznych oraz poprzez wypalanie w piecu indukcyjnym. Trzecia opcja jest najbardziej skuteczna i najmniej inwazyjna. Cały zabieg zajmuje od 5 do nawet 13 godzin. Jeżeli po wypaleniu filtr posiada pełną drożność to wraca do auta, jeżeli nie, to trafia na wypalanie po raz drugi.

W poszukiwaniu firm zajmujących się regeneracją filtrów FAP przychodzi nam Internet. W tym miejscu profesjonalną regenerację filtru FAP oferuje nam firma Krymar z Białegostoku, która jest liderem branży – www.turbokrymar.pl.

Czy można usunąć filtr FAP z pojazdu?

Już na wstępie warto zaznaczyć, że usunięcie filtru cząstek stałych FAP jest niezgodne z prawem. W świetle przepisów auto bez filtru FAP nie spełnia homologacyjnych warunków dopuszczenia pojazdu do ruchu. Wycięcie filtru FAP to koszt ookoło 1000 zł. Jest to jednak usługa nieopłacalna, która prowadzić może do wysokich kar, które w krajach europejskich sięgają nawet wielu tysięcy złotych. Podczas kontroli policjant oraz inspektor Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego za pomocą specjalistycznego sprzętu są upoważnieni zmierzyć poziom spalin tzw. dymomierzem. Warto również zwrócić uwagę, że auto z wyciętym filtrem FAP dymi na czarno.

Awaria filtru FAP = regeneracja.

Jeżeli posiadasz auto z silnikiem wysokoprężnym, lub interesujesz się zakupem takiego pojazdu to nie uciekniesz od filtrów cząstek stałych. Są one obowiązkowe i pozytywnie wpływają na nasze środowisko. Jak widać w przypadku szkodzenia FAP najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest jego regeneracja. To rozwiązanie może zaoszczędzić nam wiele nerwów i zaoszczędzić duże pieniądze. Najważniejsze, aby owa regeneracja przeprowadzona została przez profesjonalistów. Niewłaściwa regeneracja może zakończyć się dodatkowymi kosztami, a nawet koniecznością wymiany filtru na nowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *