Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Czy można pozycjonować stronę za 20 złotych? A może w grę wchodzi wyłącznie kwota kilku tysięcy złotych? Czym właściwie jest pozycjonowanie stron i dlaczego powinni się o nie ubiegać właściciele wszystkich witryn internetowych? Chociaż powszechnie może się wydawać, że na wysokie umieszczenie w rankingu mają szanse wyłącznie serwisy dużych przedsiębiorstw, to jednak nie na „wielkości” usług polega sukces w Google. Za pozycjonowanie stron odpowiadają różne czynniki, a kluczem jest świadoma optymalizacja platformy – przygotowanie jej pod system wyszukiwarki.

STRONY INTERNETOWE – O CO CHODZI Z POZYCJONOWANIEM?

Pozycjonowanie służy poszerzeniu zasięgu odbiorców. Niezależnie od tego czy są to strony internetowe-wizytówki czy regularnie prowadzone blogi na tematy eksperckie. Po wpisaniu hasła do wyszukiwarki pojawia się lista z linkami – większość użytkowników przegląda zazwyczaj tylko pierwszą lub drugą stronę, dlatego tak ważne jest, by móc się na nich znaleźć. W tym celu używa się np. charakterystycznych słów kluczowych, optymalizuje kod HTML i instaluje programy pomagające nadzorować statystyki i zachowania użytkowników po kliknięciu w witrynę. Dobrymi narzędziami są np. darmowe platformy Google – Google Analytics i Google Search Console. Za usługę pozycjonowania można również zapłacić specjalistom – ważne jest jednak, żeby były to wyłącznie solidne firmy.

POZYCJONOWANIE STRON – ILE KOSZTUJE?

Jak rozpoznać solidność? Firma, która rzeczywiście zna się na branży i może przynieść satysfakcjonujący efekt nie wyceni swojej usługi na kwotę 20 czy nawet 100 złotych. Oczywiście takie oferty są dostępne, ale od 2014 roku mogą skończyć się…karą. Rzetelne i uczciwe pozycjonowanie strony to koszt od 2000 do 5000 złotych miesięcznie, choć pełne zadowolenie z wysokości w wyszukiwarce uzyskuje się np. po okresie 5 lub 8 miesięcy. Jak to wygląda w szczegółowej analizie?

  • Tanie pozycjonowanie

Możemy zapłacić 20 złotych miesięcznie i rzeczywiście  na chwilę znaleźć się na wysokiej pozycji. Wykonawcy posłużą się prostą metodą: link do naszej strony umieszczą w każdym możliwym miejscu – na forum dyskusyjnym albo w obszarze komentarzy pod artykułami. To co kojarzymy jako spam, jest w tym wypadku naszą witryną. Dla systemu Google jest to rozpoznawane jako polecenia i pozytywna rekomendacja przez wiele innych kanałów – świadczy tym samym o popularności i podbija kolejne miejsca. Od 2014 roku sposób takiego pozycjonowania jest jednak przechwytywany i usuwany przez pracowników Google. Oprócz usunięcia, coraz częściej nalicza się kary.

  • Drogie pozycjonowanie

Drogie i…czasochłonne. Naturalne pozycjonowanie, zgodne z przepisami i wycenione na koszt kilku tysięcy złotych to trudne zadanie, zwłaszcza przy stronach, które chcą znaleźć się wysoko przy użyciu bardzo ogólnych słów kluczowych. Żeby po wpisaniu w wyszukiwarkę takich fraz jak np. „buty” czy „tanie komputery” znaleźć się na pierwszych miejscach, trzeba po prostu zainwestować. Popularność tego typu haseł jest ogromna, co odbija się właśnie na cenie. Strony internetowe nie mogą zostać prawdziwie pozycjonowane na krótką metę. Jest to przede wszystkim działanie długofalowe, ciągłe, wymagające nieustannej kontroli i zmian. Rynek internetowy rozwija się dynamicznie, a za tą dynamiką nadążają między innymi wyspecjalizowani pracownicy agencji.

CO WPŁYWA NA OPTYMALIZACJĘ STRON INTERNETOWYCH?

W celu zwiększenia zasięgu strony warto zadbać o proste kwestie takie jak:

  • Unikalność tekstów – kopiowanie i powtarzanie tego co znajduje się już na innej witrynie nie tylko niekorzystnie wpływa na jakość, ale jest też plagiatem!
  • Warstwa edytorska – stosowanie pogrubionych śródtytułów i akapitów, używanie podkreśleń i kursywy to tylko kilka ważnych elementów edytorskich. Zalecane jest stosowanie odpowiedniej, kolorystyki, korzystanie z możliwości publikowania zdjęć i różnych plików wizualnych.
  • Frazy kluczowe – ogólne, czyli pojedyncze słowa kluczowe nie pomagają w zwiększeniu ruchu na stronie. Zastosowanie słowa kluczowego „recenzje filmów” przy eksperckim artykule oceniającym film słabo wpływa na pozycjonowanie. Użycie dłuższych, skonkretyzowanych i przemyślanych fraz może zmienić sytuację.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY WYBORZE USŁUGI?

Podczas wyboru specjalistycznej usługi trzeba kierować się przynajmniej minimalną wiedzą na temat tego czym jest i na czym polega pozycjonowanie stron. Zwróćmy uwagę na to czy firma oferuje:

  • Zaplanowanie strategii i konieczność stosowania słów kluczowych
  • Kontrolę i ocenę zawartości strony – jej poprawności
  • Kontrolę i poprawę kodu HTML
  • Stworzenie sieci odnośników
  • Stworzenie zaplecza w postaci tekstów
  • Szczegółowe monitorowanie działań

CO WCHODZI W SKŁAD KOSZTÓW POZYCJONOWANIA?

Wielu użytkowników zastanawia się co tak naprawdę wchodzi w skład wysokich kosztów pozycjonowania. Są to przede wszystkim stawki godzinowe pracy osoby pozycjonującej zależne od długości doświadczenia w branży i ilości poświęconego czasu. Doświadczenie i wiek domeny także wpływa na cenę, podobnie jak wielkość i popularność strony w momencie oddania jej pod opiekę pozycjonera. Im więcej lat ma dana strona internetowa, tym lepiej – wyszukiwarki Google potrzebują czasu na zaufanie witrynie i dużo szybciej pozycjonuje się starsze platformy. Oprócz tego liczy się także: konkurencja i popularność ogólnych słów kluczowych, ich ilość oraz odmiany.

Autor: Marek Masalski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *